Tillbaka till alla nyheter
När värdegrund och ekonomi möts händer något större

När värdegrund och ekonomi möts händer något större

Föreningslivet står inför sitt nästa stora kliv – och det handlar inte om tävlingar, cuper eller medlemsantal. Det handlar om värde.

Föreningslivet i Sverige är en av våra mest unika folkrörelser. Det är där vi lär oss samspel, demokrati, ansvar och sammanhang. I en tid när individen söker mening och samhället söker sammanhållning, står föreningarna mitt i svaret.

Men verkligheten förändras. Många föreningar vittnar idag om svårigheter att få ekonomin att gå ihop – samtidigt som det växer fram ett tydligt skifte: fler och fler börjar fråga inte bara hur man kan få in pengar, utan varför och på vilket sätt.

Intäktsmodeller som tidigare var självklara ifrågasätts idag både internt och externt. Det räcker inte längre att "få in pengar", om det sker på bekostnad av föreningens värderingar. Allt fler söker istället alternativ som bygger långsiktighet, gemenskap och ansvarstagande – i linje med de ideal föreningslivet i grunden bär på.

Och företagen följer efter. Sponsring är inte längre bara exponering. CSR, hållbarhetsmål och etisk förankring blir allt viktigare. En Sifo-undersökning genomförd på uppdrag av Svensk Insamlingskontroll (2023) visar att 7 av 10 svenskar anser att företag bör ta ett större samhällsansvar när de samarbetar med ideella aktörer.* Samtidigt lyfter Riksidrottsförbundets rapport Idrottens finansiering – nuläge och utvecklingsvägar (2022) fram hur föreningar med tydliga värdegrundspartnerskap skapar både stabilare intäkter och starkare legitimitet i lokalsamhället.**

Det här är inte en kritik mot hur det varit. Det är en påminnelse om möjligheten i vad som kan bli. En uppmaning att se föreningslivet inte bara som en plats för motion eller sysselsättning – utan som en kollektiv aktör med samhällskraft. En aktör som kan och bör tänka nytt kring finansiering, partnerskap och digitalisering – utan att släppa sina rötter.

Vi står inför en möjlighet att ställa om. Att samla kraften i våra föreningar och välja intäktsmodeller som bygger vidare på det vi redan gör bäst: skapar värde, inte bara för individen – utan för hela samhället.

Den omställningen pågår redan. Frågan är inte om det kommer att ske – utan vilka som vill vara med och leda vägen.